logo-soho
Rozwiązania
Klienci
Wiedza
Firma
SKONTAKTUJ SIĘ

Analiza rynku i konkurencji w biznesie e-commerce B2B – badanie konkurencji

E-commerce B2B, STRATEGIA FIRMY
20.08 Krzysztof Rdzeń

Znając parametry, możliwości i prognozy dla interesującej nas branży należy przyjrzeć się e-konkurencji. Nie tyle pod kątem rywalizacji, ile pod kątem rzetelnej analizy dotyczącej udziału firm konkurencyjnych w rynku, ich asortymentu, polityki cenowej i kanałów marketingowych. Na koniec należy bezwzględnie wykorzystać wszystkie zebrane informacje dotyczące rynku w celu określenia mocnych i słabych stron dla naszego przedsięwzięcia.

W tym wpisie dowiesz się:

  • W jaki sposób efektywnie podglądać konkurencję?
  • Jak wykorzystać technologię i mocne strony rynku?

Analiza konkurencji

Wiedząc, jak duży jest rynek oraz jaki jest jego potencjał wzrostu, nie sposób zapomnieć o konkurencji. Dla efektywnej działalności w wybranej branży warto przeanalizować kilka informacji o rynkowych rywalach, żeby dowiedzieć się:

  • jaki jest ich udział w rynku;
  • jaki jest poziom sprzedaży i generowanego przez nich ruchu;
  • jakie kanały marketingowe wykorzystują;
  • jakie są słabe i mocne strony oferowanego przez nich produktu/usługi.

Jeśli konkurencja działa w serwisie Allegro, można dokładnie oszacować wielkość sprzedaży i udziałów w rynku przy użyciu narzędzia TradeWatch. Następnie, znając podział przychodów ze względu na kanał dystrybucji w analizowanej branży, można estymować całkowity udział sprzedawcy w rynku.

Do analizy wielkości sprzedaży w serwisie Allegro można też wykorzystać sposób obarczony większym błędem, ale dostępny dla każdego, mianowicie oszacować miesięczny poziom sprzedaży na podstawie przyrostu komentarzy analizowanego konkurenta. Znając średnią wartość zamówienia i zakładając, że X% kupujących zostawia komentarz po transakcji, w prosty sposób można oszacować średnie miesięczne przychody konkurenta z tego kanału sprzedaży.
W sytuacji, gdy konkurencja prowadzi sprzedaż przez własną platformę, należy w pierwszej kolejności sprawdzić jej popularność oraz strukturę ruchu w analizowanej witrynie. Istnieje wiele narzędzi, które z mniejszą bądź większą dokładnością wskażą aktualny poziom ruchu i jego źródło. Jednym ze sprawdzonych narzędzi podających wspomniane dane z dużą dokładnością jest SimilarWeb.com.

Chcąc dokładniej przebadać konkurencję należy także przeprowadzić analizę jej działań SEM (Search Engine Marketing), które jak dotychczas stanowią najważniejsze źródło ruchu dla e-commerce. W takim przypadku zlecenie audytu lub wykorzystanie specjalistycznych narzędzi typu SEMrush czy Majestic SEO pomoże znaleźć odpowiedź na pytanie, jak trudna będzie walka o najwyższe lokaty w wyszukiwarce?

Wykorzystanie zdobytej wiedzy do podniesienia jakości oferty

Specjalizując się w analizowanej branży, łatwo zaplanować elementy stanowiące mocne strony swojej oferty. Możliwe jest też rozpoznanie tych działań konkurencji, które można zrealizować na wyższym poziomie. Oprócz własnych doświadczeń i danych pozyskanych z rynku warto samemu dotrzeć do zdiagnozowanej wcześniej grupy docelowej i przeprowadzić podstawowe badania ankietowe. W tym celu wystarczy wykonać kilka prostych działań, takich jak:

  • konkurs z nagrodami na fanpage’u, na którym reklamowała się konkurencja;
  • mailing do grupy docelowej z przekierowaniem do ankiety;
  • pojawianie się w miejscach, w których przebywa grupa docelowa (fora tematyczne, dyskusje portalowe) i włączanie się w rozmowy na tematy poruszane przez grupę;
  • stworzenie landing page i kierowanie na stronę ściśle sprecyzowanego ruchu, a następnie budowanie relacji z pozyskanymi użytkownikami.

Zebranie możliwie wielu informacji zwrotnych od potencjalnych klientów to praktyczny sposób na:

  • określenie mocnych stron proponowanej oferty;
  • zdiagnozowanie USP;
  • wykrycie słabych stron konkurencji;
  • pozyskanie pomysłów na ich udoskonalenie.

Dokonując rekonesansu po rynku definiującym nasz biznes należy zweryfikować go również za pomocą czynników oceny obiektywnej i subiektywnej, biorąc pod uwagę:

  • jakie perspektywy wzrostu stoją przed branżą,
  • co na rynku jest w fazie schyłkowej,
  • jakie uwarunkowania biznesu zależą od wewnętrznych działań naszej firmy, a jakie wymusza konkurencja lub struktura rynku?

Analiza rynku nie jest czynnością jednorazową. To nieustanna obserwacja i weryfikacja pojawiających się trendów, możliwości, zagrożeń i konkurentów. Praktyka żmudna i często niewdzięczna , która jednak konsekwentnie stosowana może przyczynić się wzrostu i rozwoju przedsiębiorstwa lub skutecznie uchronić je przed stratami.

contact-form-left-up-image
contact-from-left-down-image
contact-form-right-up-image
contact-form-right-down-image

Rozpocznij cyfrową transformację swojego biznesu

POROZMAWIAJMY O POTENCJALE TWOJEJ FIRMY

Wspieramy firmy każdej wielkości w realizacji ich cyfrowych strategii. Nasze rozwiązania SOHO pomagają producentom, dystrybutorom i markom zwiększać efektywność sprzedaży o średnio 27% już w pierwszych miesiącach współpracy.



Zostaw kontakt, a nasz ekspert przygotuje wstępną analizę możliwości dla Twojego biznesu.

Co mówią klienci SOHO B2B?

POLECAJĄ NAS FIRMY PRODUKCYJNE, DYSTRYBUCYJNE, RETAIL I HURTOWNIE

marcin-oszczyk-biuroplus

Marcin Oszczyk

CSO BIUROPLUS

Wsparcie IT

SOHO B2B wdrożyliśmy w naszym przedsiębiorstwie kilka lat temu, platforma jest zintegrowana z systemem ERP Streamsoft Prestiż i wspiera prace naszych najbardziej wymagających kontrahentów. Współpraca do dziś przebiega pomyślnie.

icon-16
+0%

wzrost retencji

icon-17
+0%

wzrost przychodów

Co mówią klienci SOHO B2B?

POLECAJĄ NAS FIRMY PRODUKCYJNE, DYSTRYBUCYJNE, RETAIL I HURTOWNIE

andrzej-lemanski-blu

Andrzej Lemański

MANAGER E-COMMERCE BLU

Wsparcie IT

Oprogramowanie dostarczone przez SOHO wspiera wszystkie procesy handlowe naszej firmy. Sprzedaż e-commerce, wsparcie tradycyjnej sieci sprzedaży, a także promocję marek własnych. System został zintegrowany z oprogramowaniem ERP Comarch XL i istotnie wspiera procesy logistyczne naszych magazynów.

icon-16
+0%

wzrost ruchu

icon-17
+0%

wzrost konwersji

Co mówią klienci SOHO B2B?

POLECAJĄ NAS FIRMY PRODUKCYJNE, DYSTRYBUCYJNE, RETAIL I HURTOWNIE

tomasz-pelka-garment

Tomasz Pełka

CEO GARMENT

Wsparcie IT

Zaopatrujemy dużych kontrahentów w odzież roboczą i produkty BHP. Przy współpracy z SOHO rozwijamy dedykowane funkcje, które ułatwiają codzienną pracę naszych klientów i przyczyniają się do pozyskiwania kolejnych ważnych partnerów.

icon-16
+0%

wzrost przychodów

icon-17
+0%

wzrost LTV

Chcesz wiedzieć więcej?
Piszemy regularnie o nowoczesnej sprzedaży

E-commerce B2B

Jakie są koszty platformy B2B? Aktualizacja 2024!

Krzysztof Rdzeń14.05.2024

Czytaj więcej →
Grafika ozdobna dla Jakie są koszty platformy B2B? Aktualizacja 2024!

E-commerce B2B

Jak zwiększyć sprzedaż B2B w 10 krokach? Pobierz poradnik w formie checklisty.

Krzysztof Rdzeń27.01.2023

Czytaj więcej →
Grafika ozdobna dla Jak zwiększyć sprzedaż B2B w 10 krokach? Pobierz poradnik w formie checklisty.

E-commerce B2B

Marketing B2B: Jak zoptymalizować działania marketingowe w firmie? [2023]

Krzysztof Rdzeń11.01.2023

Czytaj więcej →
Grafika ozdobna dla Marketing B2B: Jak zoptymalizować działania marketingowe w firmie? [2023]

E-commerce B2B

Proces sprzedaży: Jak skutecznie go zbudować w firmie B2B?

Krzysztof Rdzeń10.01.2023

Czytaj więcej →
Grafika ozdobna dla Proces sprzedaży: Jak skutecznie go zbudować w firmie B2B?
contact-form-left-up-image
contact-from-left-down-image
contact-form-right-up-image
contact-form-right-down-image

Rozpocznij cyfrową transformację swojego biznesu

POROZMAWIAJMY O POTENCJALE TWOJEJ FIRMY

Wspieramy firmy każdej wielkości w realizacji ich cyfrowych strategii. Nasze rozwiązania SOHO pomagają producentom, dystrybutorom i markom zwiększać efektywność sprzedaży o średnio 27% już w pierwszych miesiącach współpracy.



Zostaw kontakt, a nasz ekspert przygotuje wstępną analizę możliwości dla Twojego biznesu.

Chcesz przenieść system?

Migruj z dowolnej platformy OpenSource lub SaaS do SOHO

Sprawdź szczegóły →

Skontaktuj sie z konsultantem

michal-boratyn-new-business-manager
logo-soho-consultant
Michał Boratyn

New Business Manager