logo-soho
Rozwiązania
Klienci
Wiedza
Firma
SKONTAKTUJ SIĘ

Model biznesowy marketplace

E-commerce B2B, OPROGRAMOWANIE B2B
27.07 Krzysztof Rdzeń

Co to jest model biznesowy marketplace?

Postępująca transformacja cyfrowa stała się dla wielu firm pomostem ze świata offline do online. Rozmaite branże zaadaptowały technologie do własnych potrzeb, zyskując przy tym przewagę konkurencyjną w swojej kategorii lub kreując zupełnie nowe segmenty rynku. Połączenia pomiędzy biznesem analogowym i cyfrowym bazują na wielostronnym modelu biznesowym, nazywanym modelem marketplace lub modelem biznesowym platformy. Model biznesowy marketplace łączy wiele stron transakcji, a najczęściej spotykane połączenia to:

  • B2B2C – ang. Business-to-Business-to-Customer. W tym modelu operatorem platformy marketplace jest biznes. Interesariusze po stronie podaży to biznes, a po stronie popytu to klient detaliczny. Przykłady takich platform marketplace w Polsce to m.in.: Allegro.pl, Empik Marketplace, Shoperly.pl, Butik.pl.
  • C2B2C – ang. Customer-to-Business-to-Customer. W tym modelu operatorem platformy jest biznes. Interesariusze po stronie podaży i popytu to klienci detaliczni. Przykłady takich serwisów marketplace w Polsce to m.in.: Vinted.pl, Szafa.pl.
  • B2B2B – ang. Business-to-Business-to-Business. W tym modelu operatorem platformy marketplace jest biznes. Jednocześnie interesariusze po stronie podaży i popytu to również przedsiębiorstwa. Przykładem tego modelu marketplace w Polsce jest powstała niedawno platforma MerXu.com. Jednocześnie wiele platform takich jak Allegro, OLX czy Butik nie wyklucza takiego modelu transakcji, bo w tych serwisach stroną popytową (strona dokonująca zakupów) jest zarówno firma jak i konsument. Można zatem stwierdzić, że zarówno Allegro i OLX realizuje model B2B2C i model B2B2B. A biorąc pod uwagę początki działalności Allegro, również C2B2C.
  • C2C2C – ang. Customer-to-Customer-to-Customer. Modele biznesowe tworzone przez konsumentów dla konsumentów. Najczęściej realizowane bez planów biznesowych w możliwie najprostszy sposób, np. w postaci grupy na FB, w której członkowie wymieniają się określonymi przedmiotami.

Wszelkie wariacje wielostronnych modeli biznesowych uzupełniane są coraz częściej o dodatkowe funkcjonalności dla specjalistów (np. architektów, projektantów, artystów) lub branżowych Influencerów.

A jeśli chcesz poznać skuteczne strategie rozwoju w B2B i otrzymać bonusową checklistę na start, to zapisz się na nasz newsletter:

Zalety modelu marketplace.

Synergia świata analogowego i cyfrowego przyniosła liczne korzyści dla każdej strony transakcji.

Dla strony popytowej, czyli kupujących m.in.:

  • dostępność usług w formie cyfrowej i optymalizacja czasu ich wyszukiwania;
  • mniejsze koszty transakcji — niższe ceny oraz minimalizacja barier zakupowych;
  • poprawa użyteczności procesów zakupowych i zarządzania usługami, w tym cyfryzacja archiwum odebranych świadczeń.

Dla strony podażowej, czyli sprzedających m.in.:

  • przewaga konkurencyjna lub wkroczenie w obszar błękitnego oceanu;
  • standaryzacja utrzymania bazy klientów i łatwość zarządzania ich retencją;
  • przewidywalność przychodów i źródeł pozyskiwania klientów.

Z każdym rokiem na rynku powstają nowe cyfrowe pomosty łamiące konwencje w kolejnych branżach tradycyjnych. Doskonałym przykładem wpływu technologii na rynek analogowy jest Uber — platforma, która zmieniła branżę przewozów osobowych.

Model biznesowy platformy na przykładzie Ubera.

Uber wykorzystuje model marketplace, nazywany też modelem biznesowym platformy, który łączy stronę podaży (kierowcy) i popytu (klienci/pasażerowie). Wraz ze wzrostem liczby interesariuszy platformy rośnie biznes Ubera. Propozycja wartości Ubera dla pasażerów i kierowców jest przekonująca i eliminuje bariery występujące dotychczas w branży przewozowej.

Propozycja wartości Ubera po stronie popytu (pasażerowie) to:

  • Niższe ceny niż w przypadku tradycyjnych taksówek.
  • Szybkie wyszukiwanie przejazdów oraz krótki czas oczekiwania na usługę ze względu na dużą liczbę kierowców.
  • Informacja z góry o kosztach przejazdu i wgląd w trasę przejazdu.
  • Możliwość wyboru klasy pojazdu.
  • Możliwość wystawienia opinii za przejazd i dostęp do opinii o kierowcy.
  • Płatności bezgotówkowe realizowane z poziomu aplikacji.

Propozycja wartości Ubera po stronie podaży (kierowcy) to:

  • Niska bariera wejścia — prawo jazdy i samochód czterodrzwiowy z aktualnym przeglądem. Ponadto nie trzeba znać wszystkich ulic, ponieważ aplikacja wskazuje optymalną trasę przejazdu.
  • Śledzenie zarobków w czasie rzeczywistym i możliwość wypłat w dowolnym czasie.
  • Krótkie okresy przestoju ze względu na dużą liczbę pasażerów.
  • Elastyczne godziny pracy i brak szefa — poza platformą/aplikacją.
  • Aplikacja kierowcy — pomaga w planowaniu i usprawnia wnioskowanie o efektywność dni i godzin pracy na podstawie danych zbieranych w aplikacji.

W każdym modelu biznesowym związanym z tworzeniem nowego rynku, który łączy różne strony transakcji, kluczowa jest właściwa równowaga pomiędzy wzrostem popytu i podaży. W przypadku Ubera wzrost popytu zapewnia mniej czasu bezczynności kierowców, a tym samym wyższe wynagrodzenie godzinowe. Natomiast wzrost podaży gwarantuje klientom krótszy czas oczekiwania na usługę.

Przykłady platform marketplace w Polsce

Na rynku cały czas powstają platformy łączące interesariuszy i oferujące im zdigitalizowane doświadczenia niedostępne dotychczas w kanale offline. Kilka popularnych platform działających w różnych segmentach rynku.

  • Versum (Moment.pl) — branża fryzjersko-kosmetyczna. Platforma pośredniczy pomiędzy klientami a profesjonalnymi dostawcami usług fryzjerskich i kosmetycznych. Moment.pl umożliwia klientowi rezerwację wizyty online, wgląd w wizyty archiwalne oraz przypomina o nadchodzących wizytach. Oprogramowanie Versum pozwala specjaliście łatwiej zarządzać biznesem i klientami. Udostępnia kalendarz rezerwacji dla poszczególnych pracowników gabinetu, generując przy tym precyzyjne statystyki i raporty oraz wspomaga pracę nad retencją klientów.
  • Pyszne.pl — branża gastronomiczna. Platforma umożliwia klientom odnalezienie interesujących punktów gastronomicznych w okolicy, weryfikację opinii o wybranej restauracji oraz zamawianie jedzenia z dostawą do domu przy wykorzystaniu płatności online. W rezultacie restauracje korzystające z platformy Pyszne.pl zyskały nowe miejsce pozyskiwania klientów, możliwość zaprezentowania aktualnego menu w kanale online i prosty sposób na zbudowanie wiarygodnego, rekomendowanego przez innych lokalu.
  • Butik.pl — branża odzieżowa. Platforma umożliwia klientom skorzystanie z oferty tysięcy low-endowych butików odzieżowych rekomendowanych przez zweryfikowanych influencerów. Butiki tradycyjne otrzymują darmowy sklep internetowy w subdomenie Butik.pl, dostęp do oferty hurtowej oraz narzędzia do realizacji nowoczesnego marketingu (wsparcie influencerów, transmisje sprzedażowe).
  • Booking — branża hotelarska. Booking zintegrował rynek wynajmu krótkoterminowego. Klienci nie muszą już błądzić po stronach internetowych, a dodatkowo biorą udział w programie lojalnościowym oferującym atrakcyjne zniżki i nagrody. Otrzymują też gwarancję wyrównania różnic w cenie, jeśli zakupiona przez Booking usługa okazałaby się droższa niż oferowana bezpośrednio w obiekcie. Dlatego Booking jest miejscem pierwszego wyboru przy promocji hotelu online. Oferuje właścicielowi obiektu przejęcie obsługi klienta w kilkudziesięciu językach oraz umożliwia zabezpieczenie się przed niewłaściwym zachowaniem gości (pobieranie depozytu na poczet zniszczeń, możliwość zgłoszenia niewłaściwych zachowań gości).
  • AliExpress — nawet platforma e-commerce typu AliExpress może pretendować do miana biznesu hybrydowego. W książce Inteligentny biznes. Jak Alibaba uczy działać, konkurować i wygrywać w cyfrowym świecie Ming Zeng wyjaśnia, jak tworząc odpowiedni ekosystem pracy dla drobnych chińskich wytwórców, AliExpress został jedną z największych platform marketplace na świecie. AliExpress to nie tylko sklep z najtańszymi produktami, ale przede wszystkim kompletne narzędzie pracy dla drobnych przedsiębiorstw. Platforma zapewnia im zarządzanie firmą, w tym m.in.: fakturowanie, planowanie zapasów, logistykę międzynarodową i promocje produktów.

Każda z tych firm ma też lokalne odpowiedniki, np. Didi to chińska firma z siedzibą w Pekinie będąca odpowiednikiem Ubera. Platforma obsługuje dziś ponad 550 milionów pasażerów i ok. 50 milionów kierowców. Hybrydowe firmy łączące offline z online’em powstają w różnych branżach i na różnych rynkach. Kluczowe dla ich rozwoju jest takie wykorzystanie technologii, aby wykreowana dzięki niej propozycja wartości była atrakcyjna dla wszystkich interesariuszy platformy.

W SOHOshop.pl rozumiemy model Marketplace

Zaprojektowanie propozycji wartości na podstawie technologii oraz utrzymanie odpowiedniej równowagi pomiędzy popytem a podażą to najważniejsze zadania firm starających się połączyć offline z online’em. Na kolejnym etapie rozwoju platformy pojawiają się inne wyzwania. Jednym z nich będzie ograniczenie migracji użytkowników pomiędzy platformami. W SOHOshop.pl od lat dostarczamy platformy marketplace i pracujemy nad ich rozwojem. Jesteśmy jedną z nielicznych firm w Polsce z tak dużym bagażem doświadczeń wyniesionym z niszowych i ogólnobranżowych projektów marketplace.

Chętnie porozmawiam o możliwościach wsparcia projektu marketplace w Twojej firmie. Napisz do mnie na adres biuro@sohoshop.pl lub zadzwoń 607626368 i poznaj naszą perspektywę na możliwości rozwoju Twojego projektu marketplace.

contact-form-left-up-image
contact-from-left-down-image
contact-form-right-up-image
contact-form-right-down-image

Rozpocznij cyfrową transformację swojego biznesu

POROZMAWIAJMY O POTENCJALE TWOJEJ FIRMY

Wspieramy firmy każdej wielkości w realizacji ich cyfrowych strategii. Nasze rozwiązania SOHO pomagają producentom, dystrybutorom i markom zwiększać efektywność sprzedaży o średnio 27% już w pierwszych miesiącach współpracy.



Zostaw kontakt, a nasz ekspert przygotuje wstępną analizę możliwości dla Twojego biznesu.

Chcesz wiedzieć więcej?
Piszemy regularnie o nowoczesnej sprzedaży

OPROGRAMOWANIE B2B

Transparentność vs. manipulacja – jak nie dać się złapać na ukryte koszty we wdrożeniach e-commerce

Krzysztof Rdzeń 25.09.2025

Grafika ozdobna dla Transparentność vs. manipulacja – jak nie dać się złapać na ukryte koszty we wdrożeniach e-commerce

POPULARNE ARTYKUŁY

Gwarancja bez ukrytych haczyków – transparentne zasady wsparcia SOHO B2B

Krzysztof Rdzeń 13.08.2025

Grafika ozdobna dla Gwarancja bez ukrytych haczyków – transparentne zasady wsparcia SOHO B2B

E-commerce B2B

Jakie są koszty platformy B2B? Aktualizacja 2024!

Krzysztof Rdzeń 14.05.2024

Grafika ozdobna dla Jakie są koszty platformy B2B? Aktualizacja 2024!

E-commerce B2B

Jak zwiększyć sprzedaż B2B w 10 krokach? Pobierz poradnik w formie checklisty.

Krzysztof Rdzeń 27.01.2023

Grafika ozdobna dla Jak zwiększyć sprzedaż B2B w 10 krokach? Pobierz poradnik w formie checklisty.

E-commerce B2B

Marketing B2B: Jak zoptymalizować działania marketingowe w firmie? [2023]

Krzysztof Rdzeń 11.01.2023

Grafika ozdobna dla Marketing B2B: Jak zoptymalizować działania marketingowe w firmie? [2023]

E-commerce B2B

Proces sprzedaży: Jak skutecznie go zbudować w firmie B2B?

Krzysztof Rdzeń 10.01.2023

Grafika ozdobna dla Proces sprzedaży: Jak skutecznie go zbudować w firmie B2B?

E-commerce B2B

Strategie cenowe w sprzedaży B2B online

Krzysztof Rdzeń 17.08.2022

Grafika ozdobna dla Strategie cenowe w sprzedaży B2B online
contact-form-left-up-image
contact-from-left-down-image
contact-form-right-up-image
contact-form-right-down-image

Rozpocznij cyfrową transformację swojego biznesu

POROZMAWIAJMY O POTENCJALE TWOJEJ FIRMY

Wspieramy firmy każdej wielkości w realizacji ich cyfrowych strategii. Nasze rozwiązania SOHO pomagają producentom, dystrybutorom i markom zwiększać efektywność sprzedaży o średnio 27% już w pierwszych miesiącach współpracy.



Zostaw kontakt, a nasz ekspert przygotuje wstępną analizę możliwości dla Twojego biznesu.

Chcesz przenieść system?

Migruj z dowolnej platformy OpenSource lub SaaS do SOHO

Sprawdź szczegóły →

Skontaktuj sie z konsultantem

logo-soho-consultant
Ewelina Królikowska

Account Director